Prawo jazdy już dla 17-latków? Nowe propozycje resortu
News
Published on 17/10/2024

IObniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa jazdy kat. B zakłada jedna z propozycji resortu infrastruktury, która ma poprawić bezpieczeństwo na drodze. Prawo jazdy mógłby uzyskać 17-latek korzystający z uprawnień wyłącznie pod okiem doświadczonego kierowcy.

O pracach nad zmianami przepisów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym rozmawiano na czwartkowym posiedzeniu podkomisji stałej ds. transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wiceszef MSWiA Czesław Mroczek, przedstawiając propozycje resortu, zaznaczył, że jedną z nich jest rozszerzenie czasowego administracyjnego zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.

Kolejną propozycją jest powrót do bardziej restrykcyjnych przepisów w zakresie punktów karnych. Chodzi o uniemożliwienie w przypadku najcięższych wykroczeń odpisywania punktów karnych dzięki odbyciu szkoleń. MSWiA chce również rozważenie przywrócenia dwuletniego okresu, po którym usunięcie punktów byłoby możliwe.

"Bardzo poważna zmiana dotyczy penalizacji czynów dotyczących organizowania i udziału w nielegalnych wyścigach. Proponujemy, żeby to stało się przestępstwem. Chcemy również penalizować brawurową jazdę, czyli drifty i jazdę motocyklem na jednym kole" – mówił Mroczek.

Pakiet propozycji do zmian przygotował też resort infrastruktury. Chce większej penalizacji kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu lub narkotyków, a także kierujących mimo cofniętego prawa jazdy lub orzeczonego zakazu kierowania pojazdem przez sąd.

"Proponujemy, aby było to karane karą bezwzględnego więzienia" – mówił wiceszef MI Stanisław Bukowiec

Zaznaczył, że resort chce wprowadzić okres próbny dla kierowców, którzy pierwszy raz uzyskali prawo jazdy kat. B, w tym obejmujący nieletnich posiadaczy prawa jazdy tej kategorii.

Okres próbny dla kierowców

"Proponujemy, aby w okresie próbnym kierujący pojazdem nie mógł spożywać alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, a także wykonywać przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego" – mówił Bukowiec.

O pracach nad zmianami przepisów w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym rozmawiano na czwartkowym posiedzeniu podkomisji stałej ds. transportu drogowego, drogownictwa i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wiceszef MSWiA Czesław Mroczek, przedstawiając propozycje resortu, zaznaczył, że jedną z nich jest rozszerzenie czasowego administracyjnego zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych.

Kolejną propozycją jest powrót do bardziej restrykcyjnych przepisów w zakresie punktów karnych. Chodzi o uniemożliwienie w przypadku najcięższych wykroczeń odpisywania punktów karnych dzięki odbyciu szkoleń. MSWiA chce również rozważenie przywrócenia dwuletniego okresu, po którym usunięcie punktów byłoby możliwe.

"Bardzo poważna zmiana dotyczy penalizacji czynów dotyczących organizowania i udziału w nielegalnych wyścigach. Proponujemy, żeby to stało się przestępstwem. Chcemy również penalizować brawurową jazdę, czyli drifty i jazdę motocyklem na jednym kole" – mówił Mroczek.

Pakiet propozycji do zmian przygotował też resort infrastruktury. Chce większej penalizacji kierowców prowadzących pod wpływem alkoholu lub narkotyków, a także kierujących mimo cofniętego prawa jazdy lub orzeczonego zakazu kierowania pojazdem przez sąd.

"Proponujemy, aby było to karane karą bezwzględnego więzienia" – mówił wiceszef MI Stanisław Bukowiec

Zaznaczył, że resort chce wprowadzić okres próbny dla kierowców, którzy pierwszy raz uzyskali prawo jazdy kat. B, w tym obejmujący nieletnich posiadaczy prawa jazdy tej kategorii.

Okres próbny dla kierowców

"Proponujemy, aby w okresie próbnym kierujący pojazdem nie mógł spożywać alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, a także wykonywać przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego" – mówił Bukowiec.

Comments

Chat Online